Printekin yrittäjä Kirsti Paasu kertoo tarinansa.

Kirjoittaja: Kirsti Paasu

Itse kasvoin yrittäjyyteen maatalon tyttärenä, jo lapsena opeteltiin arvostamaan työntekoa. Seurusteluaikana tulevan mieheni Tapani Paasun kanssa pyöritettiin paikallista jalkapalloseuraa yli 20 vuotta yhdessä ja siinä saimme kosketuksen varsinaisesti yrittäjyyteen, tutustuen paikallisiin yrityksiin ja yrittäjiin, josta kipinä oman yrityksen perustamiseen kasvoi. Yrittäjinä olemme innostuvia, kasvuhaluisia ja jossain määrin ”hitaasti mutta varmasti” eteneviä, työyhteisöstä huolta pitäviä yrittäjiä, jotka tekevät töitä yrityksen eteen ja pitää asiakaita tärkeimpinä yhteistyökumppaneina.

Tarina alkoi 1994 noin puolenvuoden harkinnan jälkeen, kun sanoin itseni irti Keuruun kaupungin rakennuspiirtäjän virasta. Kävin tuona aikana myös yrittäjäkurssin iltakouluna. Tähän päätökseen vaikutti todella isosti mieheni Tapani, joka kannusti lähtemään yrittäjäksi . Ajatuksena oli työllistää itseni ja perustin Toimisto- ja kopiopalvelu Keuruskopion. Sain vuokrattua pienen 45m2 tilan keuruulaisen KeurusFoton tiloista ja yrityksen yrittäjäpariskunta Hannu ja Pirjo Nelimarkka oli yritykselleni tuutorina alkuaikana ja sainkin paljon vinkkejä yrittäjyyteen. Yritys otettiin Keuruulla hyvin vastaan, koska kopio- ja tulostuspalvelulle ei ollut kilpailua paikkakunnalla, lisäksi talouslama, joka oli vaivannut 90-luvun alussa alkoi taittumaan ja talous alkoi nousta, joka näkyi yritysten haluna painaa mainoksia ja esitteitä. 1995 tuli työharjoitteluun opiskelija, joka toi sitten mahdollisuuden töiden lisäämiseen ja ko opiskelija jäi valmistumisensa jälkeen meille töihin ja on edelleenkin. Toki ensimmäisen työntekijän palkkaaminen oli ISO askel, mutta kasvun kannalta olennaisen tärkeä.

Pian tila alkoi käymään pieneksi ja löysimme edullisen liikehuoneiston jossa oli 10 x enemmän tilaa ja joka kauhistutti kyllä aluksi – velka hirvitti, kun konekanta kasvoi isompiin digitaalisiin painokoneisiin. Puolisoni siirtyi 1997 26 vuoden työuran tehneenä Otavalla meidän pieneen yritykseen ja tästä alkoi uusi aikakausi yrityksen kehityksessä. Nyt graafinen tuotantomme alkoi saada jatkuvaa tilauskantaa ja painosmäärät kasvoivat. Myynnissä toimi nyt minun lisäksi myös Tapani ja kouluttamalla työntekijämme hänen pääsääntöiseksi tehtäväksi muodostuikin graafinen suunnittelu.

Vuonna 2001 perustimme osakeyhtiön Keuruskopio Oy ja työntekijämäärä kasvoi kahdella. Vuonna 2004 perustimme kirjakaupan , joka toimii markkinointinimellä KirjaKeuruu. Kirjakauppa oli luonteva lisä , koska päätuotantomme oli kirjat. Omakustanteet ovat olleet meille yksi iso osa kirjojen tuotannossa ja luonnollisesti pystyimme näille kirjoille tarjoamaan myös markkinointikanavan kirjakaupassamme. Kirjakaupan myötä palkkasimme uuden työntekijän, jonka kanssa lähdimme sitten suorittamaan oppisopimuksella libristin tutkintoa ja samalla suoritimme kaupan alan ammattitutkinnon. Koulutus oli monimuotokoulutusta, pari päivää kuukaudessa kävimme Helsingissä saamassa oppia ja tehtävät teimme omalla ajalla, joten puolentoistavuoden ajan ei ollut vapaa-ajan ongelmia, joskin eipä niitä ongelmia ollut aiemminkaan. Liityimme KiPa – kirjakauppaketjuun, mutta 2010 siirryimme itsenäiseksi kirjakaupaksi, koska toimintamme kuitenkin painottui enemmän painopuolelle , Yrityksen tavoitteena onkin ollut jatkuva koulutus työntekijöille, jotta ” pysymme ajan hermoilla” Ja varsinkin graafisella alalla on ensisijaisen tärkeää omata se viimeisin tieto jo pelkästään ohjelmistojen jatkuvan muutoksen vuoksi mutta myös pysyä ajan hengessä mukana. Yrityksemme työntekijöistä on kaikki jossain vaiheessa koulutettu oppisopimuksen myötä joko perustutkinnon kautta ammattiin tai ammattitutkinnon kautta haettu lisäoppia. Tästä tunnustuksena saimme 2014 arvokkaasta oppimistyöstä kunniakirjan Jyväskylän oppisopimuskeskukselta .

Postin lopetettua Keuruulla oman toimipisteensä, saimme sovittua, että myyntipiste avataan meille. Täten Postin tuoma logistiikka on meille vahva etu tarjota asiakkaillemme näitä palveluja helpottamaan painoksien saamista loppuasiakkaille. Digitekniikassa askeleen vahvempaan ja järeämpään painotekniikkaan siirryimme vuonna 2013 ja hankimme senhetken digitekniikaltaan huippua olevan koneen iGen 4, joka investoinniltaan oli jo askeleen riskimpään suuntaan, mutta samalla konetoimittaja avusti ja oikeastaan vaatikin meitä ensimmäisen myyntimiehemme palkkaamiseen, joka nosti myös yrityksemme imagon digipainomarkkinoilla astetta ylemmäksi. Samalla painopuolemme siirtyi Otavan kirjakylään ja vuokrasimme tilat Otavan Kirjapainolta.

Vuonna 2015 pääsymme KasvuOpen finalistiksi toi meille asiantuntijoiden innoittamana uuden nimen Printek , jonka saama vastaanotto on ollut markkinoilla voimakkaan positiivinen. Keski-Suomen Kauppakamarin alulle laittama KasvuOpen on yrityksiä sparraava taho, johon hakemuksia tuona vuonna tuli yli 800 ja 12 parasta valittiin finaaliin eri osa-alueista ja meidät valittiin sukupolvenvaihdos teemasta, joten olimme tosi onnellisia saadessamme mahtavaa sparrausta ja lisää ”puutsia” toimintaamme.

Vuosi 2017 oli taas eräänlainen käännekohta yritykselle, painokoneemme vaihtui iGen5 koneeseen, samalla Printek otti Suomessa ensimmäisenä käyttöön kirkkaan lisävärin eli lakkaefektin painamisen suoraan painotuotteeseen . Kuitenkin graafisen alan markkinoilla oli jo näkyvissä kovaa kilpailua ja perinteisten offsetpainojen siirtymistä myös digimarkkinoille sekä Baltian maiden rynniminen meidänkin markkinoille, joka vaikutti yrityksemme liikevaihdon putoamiseen ja tasapainottamaan toimintaa moneksi vuodeksi. Pari vuotta sinniteltiin ja vuoden 2019 lopussa näkyi sitten jo valoa tunnelin päässä. Mutta sitten tuli korona pandemia , joka laittoi tulevaisuuden suunnitelmat taas uusiksi tai enemmänkin tulevaisuutta ei voi ennustaa , joten haasteet jatkuvat. Mutta onneksi meillä on hyvä tiimi, jonka avulla me yhdessä tiedämme selviävämme, olemme päättäneet ottaa haasteen vastaan ja kehitystyötä tehdään verkkokaupan ja automatisoinnin kautta. Tällähetkellä olemme vahva osaaja graafisella alalla niin suunnittelu- kuin painopuolella, työntekijöitä 7 henkilöä. Kokemuksemme ja vahva verkostomme luovat ainutlaatuisen yhdistelmän suomalaista osaamista, jossa voimme tarjota asiakkaillemme kaiken graafisen alan palvelun saman katon alta vaivattomasti, ympäristöä ajatellen – oli painokset pieni tai iso. Syksyn alussa saimme kädenojennuksen Otavan Kirjapainon kanssa solmitusta Otavan Kirjapainon lähituotannon kirjojen myynnistä kirjakaupassamme eli kirjavalikoimamme kasvoi huimasti ja lisäksi pystymme tarjoamaan monipuolista luettavaa ja outlet-osastolta on niin edullisia löytöjä kuin vanhoja klassikoita. Keuruu on kielen, kirjan ja runon kaupunki ja hienoa, että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme kirjoja laajalla skaalalla ja säilyttämään kirjakaupan omalla paikkakunnalla, vaikka verkkokauppamarkkinat jylläävät kovalla vauhdilla, mutta mukana on kilpailussa oltava, jos mielii eteenpäin mennä ja siksi mekin avaamme loppuvuodesta 2020 oman KirjaKeuruun verkkokaupan.

Yrittäjyys on tuonut vahvaa tahtoa toteuttaa asioita ja periksiantamatonta sisua. Olemme perheyritys ja vahvasti jalat maassa toimiva ja nähneet niin kasvuvuodet kuin tiukan talouden riskillä menneet vuodet, sitä on oppinut arvostamaan PK -yrittäjyyttä ja yrittäjiä aivan toisessa valossa. Yrittäjyys on opettanut myös sen, että myös Yrittäjän on pidettävä itsestään huolta, jotta voit hyvinvointia tarjota myös työntekijöillesi. Yrittäjyys on elämäntapa, jossa perheen tuella on suuri merkitys. Voinkin olla onnellinen, että olemme Tapanin kanssa yhdessä luoneet yrityksen arvomaailman, joka on sitä mitä olemme omana itsenämme.

– ja tarina jatkuu . . . . .

Jaa juttu kavereille!