Järjestätkö tapahtumaa Keurusseudulla?
Tämä sivu tarjoaa sinulle käytännön vinkkejä ja vaiheittaiset ohjeet tapahtuman suunnitteluun, askel askeleelta. Ei ole väliä onko tapahtumasi pieni kylätapahtuma tai suurempi festivaali, pienemmän tapahtuman kanssa selviät vain lyhyemmin askelin. Askeleet auttavat sinua pääsemään tapahtuman suunnittelussa alkuun ja tekemään toimenpiteitä oikeassa järjestäyksessä, aikaa ja varmasti myös rahaa säästäen.

Tässä kysymyksiä, mitä tulee pohtia ennen tapahtuman suunnittelun aloittamista:

  • Miksi järjestät tapahtuman?
  • Kenelle järjestät tapahtuman?
  • Missä tapahtuma pidetään?
  • Millä tavoin järjetät tapahtuman?
  • Miten rahoitat tapahtuman?

Sitten ei muuta kuin hihat ylös ja suunnittelemaan!

ASKEL 1: Tapahtuman idea, teema, nimi ja tarkoitus

Mikä on tapahtumasi idea ja teema? Mikä sopisi tapahtumallesi nimeksi? Mikä on tapahtumasi tarkoitus? Minkälaisen mielikuvan haluat tapahtumastasi luoda?

ASKEL 2: Kohderyhmä

Kenelle tapahtumasi on pääsääntöisesti tarkoitettu? Miten kohderyhmää rajataan? päällekkäisyys – mitä tapahtumia alueella on samaan aikaan? Keuruun tapahtuminen vuosikello

ASKEL 3: Ajankohta ja paikka

Milloin tapahtumasi järjestetään? Kauanko se kestää? Missä se järjestetään? Onko tapahtumapaikka tarpeeksi iso? Millaiset kulkuyhteydet? Onko tapahtumapaikka esteetön? Kun löydät tapahtumallesi paikan, sovi aina alueen tai tilan vuokraajan tai luvan antajan kanssa alkukatselmus, jotta voitte yhdessä varmistua tilan sopivuudesta tapahtumallesi. Älä unohda loppukatselmusta. Tapahtumapaikkoja voit etsiä täältä

ASKEL 3: Projektiaikataulu ja muut tapahtumat

Millaisella aikataululla tapahtumaasi aletaan suunnitella? Mitkä ovat tärkeitä päiviä esim. varausten vahvistamisen kannalta ja milloin luvat tulee lähettää?  Lue lisää luvat ja ilmoitukset -välilehdeltä

ASKEL 4: Budjetti ja sen seuranta

Kuinka suuri budjetti sinulla on ja mistä se koostuu? Onko mahdollisilla rahoittajilla (esim. pienhanke) jotain tiettyjä reunaehtoja, jotka pitää huomioida? Miten seuraat budjettiasi? Miten olet varautunut budjetin ylitykseen ja mahdollisiin yllätyskuluihin? Lue lisää Vinkkejä rahoitukseen -välikosta

ASKEL 5: Luvat, ilmoitukset ja vakuutukset

Onko kaikki tarvittavat luvat ja ilmoitukset tehty ja saatu ennen tapahtumaa? Onko kaikki tarvittavat vakuutukset hankittuna? Lue lisää Luvat ja ilmotukset -valikosta

ASKEL 6: Tekniikka, somistus ja kalustus

Millaista tekniikkaa tapahtumasi vaatii? Tarvitseeko tilaa somistaa erityisesti tapahtuman teeman mukaisesti esim. kukkia? Millaista kalustoa (esim. pöytiä ja tuoleja) tapahtuma vaatii? Kuinka paljon aiemmin tapahtumaa tulee alkaa rakentaa? Milloin se puretaan? Keuruun ohjelmapalveluja ja tapahtumtekniikka-ammattilaisia löydät täältä.

ASKEL 7: Ohjelma ja esiintyjät

Mitä ohjelmaa tapahtumassasi on? Ketkä esiintyvät? Mitä tapahtuu silloin kun ei ole esiintyjiä? Oheistapahtumat? Tarvitsetko tapahtumaasi juontaja? Esiintyjiä kannatta kysellä esim. Keuruun paikallisista Facebook-ryhmistä.

ASKEL 8: Yhteistyökumppanit

Onko tapahtumallesi mahdollista hankkia yhteistyökumppaneita eri osa-alueisiin esim. Catering, juomatarjoilu, huvilaitteet… Voit saada vinkkejä yhteistyökumppaniksesi tapahtuman eri osa-alueille Alihankintapalvelut -valikosta

ASKEL 9: Markkinointi- ja viestintäsuunnitelma

Miten ja missä tavoitat halutun kohderyhmäsi? Miten markkinoit tapahtumaasi? Kuka kirjoittaa tiedotteet ja milloin ne laitetaan eteenpäin? Miten hyödynnät eri medioita? Miten media otetaan huomioon tapahtumaa ennen, sen aikana ja jälkeen? Kuka luo visuaalisen ilmeen? Mitä materiaalia painetaan ja missä painatetaan?Voit lisätä tapahtumasi Keuruun tapahtumakalenteriin ja lukea lisää Viestintä ja markkinointi -valikosta

ASKEL 10: Turvallisuus

Tarkista tarvitseeko tapahtumasi pelastus -ja turvallisuussuunnitelman. Jos tarvitsee, kuka sen laatii? Kuka toimii turvallisuuspäällikkönä tai vastuuhenkilönä? Kuinka paljon tarvitset järjestyksenvalvojia vai tarvitsetko lainkaan? Tarvitsetko ensiapupisteen ja ketkä siellä päivystävät? Onhan tapahtumapaikasta tarpeeksi poistumisteitä? Muistathan, että tapahtuman järjestäjällä on aina vastuu tapahtuman turvallisuudesta. Lue lisää Turvallisuus -valikosta.

ASKEL 11: Liput ja kutsut

Myydäänkö tapahtumaasi lippuja, jos myydään niin missä? Myydäänkö lippuja tapahtumapaikalla? Jos myydään voiko maksaa käteisellä ja kortilla? Tarvitseeko tapahtumaasi kutsua ketään? Huomioitko yhteistyökumppanit lipuissa jotenkin? Mitä lippuihin kirjoitetaan? Onko tapahtumaasi VIP-lippuja, jos on mitä niihin sisältyy? Muista hyödyntää myös Keuruun urheiluseuroja, jotka palkkiota vastaan voivat olla innokkaita hoitamaan lipunmyynnin lisäksi muitakin tapahtumiin liittyviä sopivia työtehtäviä. Keuruun seuroista löydät tietoa täältä!

ASKEL 12: Ravintolapalvelut

Onko tapahtumassasi ravintolapalveluita? Järjestetätkö ravintolapalvelut itse vai ulkoistatko sen? Catering- ja pitopalvelujen tarjojia löydät täältä.

ASKEL 13: Jätehuolto ja siivoaminen

Kuka ottaa vastuun jätehuollosta? Tarvitseeko tapahtuma lisävessoja ja kuinka paljon? Muista myös käsienpesumahdollisuus! Kuinka paljon tulee varata roskiksia ja millaisia? Miten ja kuka siivoaa tilan- tai alueen jossa tapahtumasi järjestetään? Keuruun alueen jätehuoltoyrityksiä löytyy täältä

ASKEL 14: Kuljetukset ja pysäköinti ja liikenteenohjaus

Tarvitsetko tapahtumapaikalle kuljetuksia, vai pääseekö paikan päälle kävellen tai julkisilla? Entä henkilöautot, mihin voi pysäköidä? Onko paikan päällä liikenteenohjaajia avustamassa? Onko heille liikenteenohjaajaliivit? Kulje

ASKEL 15: Henkilökunta

Tarvitsetko tapahtumaa varten lisää henkilökuntaa? Miten maksat heille palkkaa vai ovatko talkoolaisia? Miten heille järjestetään ruokailut, tauot ja taukotilat?

ASKEL 15: Tapahtuman taltiointi

Kuka taltioi tapahtumasi ja miten? Jaetaanko materiaalia jälkikäteen esimerkiksi sosiaalisen media kautta? Kuvauksen ammattilaisia löydät Alihankinta -valikosta

ASKEL 16: Palautteen käsittely

Miten keräät tapahtumastasi palautetta? Miten saat ihmiset vastaamaan palautteeseen? Miten käsittelet palautteen? Miten hyödynnät sitä seuraavassa tapahtumassa? Verkosta löydät useita erilaisia pohjia esimerkiksi kävijäkyselyn laatimiseen, joka on tehokas tapa saada palautetta tapahtumastasi. Ykisnkertainen tapa on esimerkiksi tehdä kysely Google Formsin avulla

Tapahtumasuunnitelun digitaalinen käsikirja on toteutettu osana Keuruun Valot -hanketta. Hanke on saanut EU:n maaseuturahoituksen tukea Leader-ryhmältä Vesuri ry.

Luvat ja ilmoitukset ovat tärkeä osa tapahtuman järjestämistä ja niitä varten kannattaa jo heti suunnitelun aluksi laatia tehtävälista. Eri kokoiset tapahtumat kun vaativat erilaiset luvat. Tältä sivulta löydätkin koottuna tiedot yleisimmistä luvista ja ilmoituksista, joita tapahtuman järjestämiseen saatetaan tarvita.

Lupien ja ilmoitusten tekeminen voi aluksi tuntua haastavalta, varsinkin jos olet järjestämässä tapahtumaa ensimmäistä kertaa. Lupa-asiat ovat kuitenkin yskikertaisempi tehtävä, mitä ensialkuun saattaa tuntua ja jo ensimmäisen tapahtuman jälkeen, työ on jo rutiinia. Koska lupa -ja ilmoituskäytännöt voivat muuttua, muista tarkistaa viimeaikaisin tieto. Mikäli olet järjestämässä isoa tapahtumaa, muista olla lupa-asioiden kassa hyvissä ajoin liikenteessä.

Ennen tapahtuman tarkemman suunnittelun aloittamista on hyvä selvittää ja sopia seuraavat asiat:

  • Tapahtumapaikan valinta ja varaaminen
  • Sopiminen poliisin ja palolaitoksen kanssa turvallisuuskokouksen järjestämisestä (suurten tai riskialttiiden tapahtumien yhteydessä)

Muistilista luvista ja ilmoituksista ennen tapahtumaa

30 vuorokautta ennen tapahtumaa:

  • Meluilmoitus ympäristönsuojeluviranomaiselle (viimeistään)
  • Alkoholin anniskelulupa
  • Tupakkatuotteiden vähittäismyyntilupa

21 vuorokautta ennen tapahtumaa

  • Yleisen alueen käyttölupa
  • Tilapäinen mainos- ja viitoituslupa
  • Ilmoitus liikennettä haittaavasta työstä katu- tai kevyen liikenteen verkolla

14 vuorokautta ennen tapahtumaa

  • Ilmoitus suuresta yleisötilaisuudesta terveydensuojeluviranomaiselle
  • Ilmoitus kuluttajapalvelusta kuluttajaturvallisuusviranomaiselle
  • Jätehuoltomääräykset
  • Turvallisuus- ja pelastussuunnitelman palautus pelastuslaitokselle

5 vuorokautta ennen tapahtumaa

  • Ilmoitus yleisötilaisuuden järjestämisestä poliisille (viimeistään)

Mistä rahoitusta tapahtumiin?

Yleisötapahtumiin voi hakea apurahaa tärkeimmiltä säätiöiltä ja rahastoilta, jotka löytyvät Tiede ja tutkimus -tietokannasta. Vertaamalla edellisvuoden myönnettyihin apurahoihin voi saada käsityksen mahdollisuuksista ja aiemmista tukisummista samankaltaisille toimille. Tärkeää on seurata tarkasti apurahahakemuksen ohjeita.

Tässä vielä listaus hyvä rahoitushakemuksen laatimiseen:

  1. Tarkista, että hakijalle asetetut ehdot täyttyvät.
  2. Tarkista, millaista hakemusta edellytetään.
  3. Täytä kaikki tarvittavat tiedot hakemukseen.
  4. Vastaa kysymyksiin, älä viittaa vain liitteisiin.
  5. Tee realistinen ja mahdollisimman tarkka budjetti. Kerro myös, mistä muualta rahoitusta on saatu tai ollaan hankkimassa.
  6. Muista toimittaa mukaan myös tekijöiden ansioluettelot.
  7. Tarkista, että kaikki liitteet ovat mukana.
  8. Ole selkeä ja huolellinen.
  9. Vastaa ytimekkäästi kysymyksiin mitä, miten, milloin, missä, miksi, kenen kanssa ja kenelle. Älä jaarittele.
  10. Toimita hakemus ajallaan oikeaan paikkaan.
  11. Tee tarvittavat selvitykset ja loppuraportointi kunnolla ja ajoissa.

Lisätietoa ja linkkejä erilaisista avustusmuodoista:

Keuruun kaupungin avustukset

Pienhanke -avustukset

Tiede- ja tutkimus -tietokanta (kulttuuriavustukset)

Suomen kulttuurirahasto

Opetus- ja kulttuuriministeriön avustukset

Taiteen edistämiskeskus

Tapahtumien turvallisuus vaatii monia huomioita. Poliisi valvoo kokoontumislain noudattamista, pelastusviranomaiset pitävät huolta pelastuslain noudattamisesta, ja Tukes varmistaa kuluttajaturvallisuuslain noudattamisen yleisötapahtumissa.

Toimenpideohjeita:

  1. Toimita pelastus- ja turvallisuussuunnitelma:
    • Pelastuslaitokselle 14 vuorokautta ennen tapahtumaa
    • Poliisille viimeistään 5 vuorokautta ennen tapahtumaa
  2. Harkitse kuluttajaturvallisuuspalveluiden liittämistä suunnitelmaan tai laadi erillinen turvallisuusasiakirja.
  3. Tarkista, sopiiko kiinteistön oma pelastussuunnitelma yleisötapahtumalle. Yleensä se ei sovellu, paitsi jos tapahtuma on kiinteistön normaalin toiminnan osa ja järjestetään pääosin kiinteistön henkilöstön voimin.
  4. Jos tapahtuma vaikuttaa liikenteeseen merkittävästi, liitä suunnitelmaan myös liikennesuunnitelma.
  5. Suurien tapahtumien suunnittelussa kannattaa ottaa yhteyttä pelastusviranomaisiin jo suunnitteluvaiheessa.
  6. Noudata poliisin ja pelastuslaitoksen tapahtumakohtaisia ohjeita, esimerkiksi pelastusajoneuvojen esteettömyyden ja ajoesteiden sijoittelun suhteen.
  7. Harkitse yleisötapahtuman luokittelu aktiivisiin tai passiivisiin tilaisuuksiin osallistumisen mukaan.
  8. Ymmärrä, että Tukesin kuluttajapalvelut keskittyvät erityisesti aktiivisten yleisötapahtumien turvallisuusvalvontaan.
  9. Huomioi passiivisempi yleisö suurissa ja ahtaissa tilaisuuksissa, erityisesti kun yleisömäärä on suuri tai tilat ovat rajoittavat liikkumista.

Tapahtumajärjestäjän vastuut:

  1. Vastuu turvallisuudesta: Tapahtumajärjestäjä on vastuussa turvallisuudesta niin pääsymaksullisissa kuin -maksuttomissakin tapahtumissa. Järjestäjän vastuulla on myös pelastus- ja turvallisuussuunnitelman laatiminen. Kuluttajaturvallisuuslain mukaisen turvallisuusasiakirjan laatiminen on aiheellista, jos tapahtumaan on odotettavissa yli 2000 henkilöä yhtäaikaisesti tai muuta vähäistä merkittävää vaaraa osallistumisesta tai liikkumisesta palveluun normaalioloissa.
  2. Tarvittavat luvat ja ilmotukset: Useimmat tapahtumat, erityisesti ulkona järjestettävät, tarvitsevat erilaisia lupia tai niistä on ilmoitettava viranomaisille. Tapahtumiin liittyviin lupakäytäntöihin voi tutustua Luvat ja ilmoitukset -osiossa.
  3. Tapahtuman aluekartta:

    Kartan tekeminen helpottaa niin tapahtuman suunnittelua kuin turvallisuusasiakirjojen laatimistakin. Karttaan on hyvä merkitä ainakin

    • tapahtuma-alueen rajat
    • lava(t)
    • myyntipisteet
    • ravintolateltat
    • vesipisteet
    • WC:t
    • riittävän leveät (4 m) pelastustiet
    • huoltoreitit
    • opasteiden sijainnit
    • turvalaitteiden sekä pelastushenkilöiden sijainnit, ensiaputeltta ja hälytysajoneuvojen saapumispiste.
  4. Myyntipisteet ja kojut: Myyntipisteet tulee sijoittaa siten, että alueella on hyvin tilaa ihmisten liikkua. Myyntipisteiden tulee olla helposti saavutettavissa huoltoreittejä ja pelastusteitä pitkin. Esimerkiksi ruuanlaittopisteessä, jossa käsitellään avotulta, on oltava sammutuspeite ja teholuokaltaan 6 kg käsisammutin. Tapahtuma-alueelle vaaditaan yleensä myös muita sammuttimia. Tavanomainen määrä on esimerkiksi yksi käsisammutin 300 neliömetriä kohti. Sammuttimien määrästä on hyvä keskustella pelastusviranomaisien kanssa.
  5. Työntekijöiden ohjeistaminen: On äärimmäisen tärkeää, että jokainen työntekijä on perillä omista tehtävistään ja vastuualueistaan. Lisäksi jokaiselle tapahtumassa työskentelevälle on hyvä jakaa turvallisuusohjeet sekä lista vastuuhenkilöiden puhelinnumeroista.
  6. Talkoo- ja vastuuvakuutus: Talkootyöntekijöille hankitaan talkoovakuutus tapaturmien varalle. Vastuuvakuutus kattaa muihin kuin talkoolaisiin kohdistuvat henkilö- ja esinevahingot. Lisätietoja eri vakuutusvaihtoehdoista saat vakuutusyhtiöistä.

Järjestyksenvalvonta

Keurusseudulla on useita järjestöjä, joilta voit ostaa järjestyksenvalvontaa. Päivitämme tänne yhteystietoja, sitä mukaan kun niitä saamme.

Keuruun kisailijoiden suunnistusjaosto
Keuruun kisailijoiden suunnistusjaoston kautta saat järjestysmiesporukoita pieniin ja isompiin tapahtumiin. Järjestyksenvalvontaa on tehty mm. Keuruun markkinoilla ja Entisten nuorten bileissä.

Yhteyshenkilö: Pauli Nokelainen p. 040 706 1344.

Your Content Goes Here

Vuokrattavaa kalustoa

Tapahtumanjärjestämisessä tarvitaan monenlaista kalustoa. Olemme listanneet Keurusseudun alueen tahoja, jotka vuokraavat kalustoa tapahtumanjärjestäjille. Kaluston vuokraamisesta sovitaan suoraan vuokraavan tahon kanssa.
Jos haluat oman tapahtumanjärjestäjiä hyödyttävän kalustosi tähän näkyville, voit ilmoittaa siitä sivun oikean yläkulman vinkkinapin kautta.

Nyyssis Oy / Camping Nyyssänniemi
Paavo Ässämäki
paavo.assamaki@icloud.com
Puh +358 400 733656

  • Kylmävaunu, siirrettävä. Hinta alka 150 € /vrk
    Kuljetus 0,85 €(km
  • Paella pannu. 100cm. Alk 50 € /päivä
  • Teltat 3×3 m, 3×6 m , 4×4 m alk. 80 € /päviä
  • Pöydät ja penkit (8 hlöä). 30€ / setti
  • Karaokelaitteet , sisätää vetäjän. 250 €
  • Äänentoistolaitteet, hinta sop mukaan
  • Saunat:
    • Iso sauna+takkahuone (17-24) 150 €
    • Iso ja pieni sauna+ takkahuone. (17-24) 200 €

Liukon Pirtti hinta sopimuksen mukaan

Keuruun kaupungin kalusto (hinnat sis. alv 24 %)

  • Teltta 4 x 4m, katos, seinät, 80e/vrk
  • Taitettava pöytä 1.2m, sopii myös ulkokäyttöön (20 kpl; ei tuoleja), 5€/vrk/pöytä
  • Megafoni, 5€/vrk
  • Kannettava kuulutinlaite, langallinen mikrofoni, 30€/vr

Kalusto noudettavissa sopimuksen mukaan. Tiedustelut vapaa-aikapäällikkö Heli Peltola, p. 040 827 2753.

Keurusseudun partiolaisten kalusto (hinnat sis. alv. 24 %)

  • 3 kpl puolijoukkuetelttoja, 50 €/vrk /teltta
  • trangioita, 5 € /vrk /trangia
  • 2 – 10 hengen retkeilytelttoja, 30 €/vrk /teltta
  • 3 x hanallinen juomatermospönttö 33 l, 20 €/vrk /pönttö
  • 22 x kelluvat styroksilautat, joille saa kelluvat ulkotulet tulet veteen, 30 € /vrk /niin monta kuin tarvitsee

Kalusto noudettavissa sopimuksen mukaan. Tiedustelut satusoutolahti@gmail.com.

Ison Kirjan vuokrattavaa kalustoa

Isosta Kirjasta voit vuokrata erikokoisia telttoja, pöytäryhmiä sekä esiintymislavan. Täältä löydät tarkemman luettelon kalustosta: TIETOJA ISON KIRJAN TELTOISTA JA MUUSTA KALUSTOSTA. Ota yhteyttä Martti Pohjoisvirta puh. 0400 547 684, sähköposti telttapalvelut@isokirja.fi

Järjestä kestävä tapahtuma!

Yleisötapahtuma tulee järjestää mahdollisimman kestävästi, jotta sekä tapahtumajärjestäjien, että asiakkaisen on mahdollista nauttia tapahtumista tulevaisuudessakin. Klikkaa alta auki vastuullisen tapahtumajärjestäjän opas:

Ympäristöystävällinen tapahtuma Keuruulla

Environmentally Friendly Event in Keuruu