Nyt kun rajat ovat olleet kiinni eikä matkustamaan ole päässyt samalla tavalla kuin aikaisemmin, on ollut hyvä aika pohtia omia matkustustottumuksia. Lentokoneet ovat maassa ja bussit seisovat varikolla. Ihmiset odottavat varovaisen toiveikkaina, että koska sitä taas pääsee reissuun.

Kirjoittaja: Noora Mäkiaho, Matka Mäkelä Oy

Olen itse pohtinut sitä, että mistä kaukokaipuuni johtuu tai pidänkö sitä vain kenties keinotekoisesti yllä. Olen monen muun ohella matkustanut edellisen kahdeksan kuukauden aikana enemmän kotimaassa kuin pitkään aikaan. Ja olenhan minä nauttinut! Silmäni ovat viimeinkin avautuneet sen suhteen, kuinka paljon minulla on vielä tässä pitkässä maassa näkemättä. 

Kestävä ja vastuullinen matkailu on ollut esillä monessa mediassa viime aikoina. Samaan aikaan lentämisen ilmastovaikutuksista puhutaan paljon. Kunhan tilanne taas sen sallii, viemme ihmisiä ympäri maailmaa kokemaan ja elämään, nauttimaan ja rentoutumaan, olemaan ja viihtymään. Me olemme mahdollistamassa matkailua ja jopa kannustamme sinua matkustamaan, kunhan sen aika on. Aina tulee huomioida vallitsevat olosuhteet ja suositukset. Haluamme, että jokainen voi matkustaa hyvillä mielin ympäröivän maailman tilan huomioiden. Vaikka nyt ei pääse ulkomaille, voi vaikka lomailla oman kylän maatilamatkailukohteessa. Myös me itse nautimme reissaamisesta! Kun joku meidän toimistoltamme on lomalla, on hän reissussa. Me elämme ja hengitämme tätä alaa.

Jos haluaa lähteä kaukomaille, on lentäminen monelle realistisin matkustusmuoto. Myönnän, lentäminen on epäekologista, mutta olisi vaikea luopua siitä kokonaan. On erilaisia arvioita siitä, että koska lentoliikenne on samalla tasolla kuin aikana ennen pandemiaa ja minkälaisia hinnat tulevat olemaan. Moni on veikannut, että halpojen lentojen osuus ainakin vähenee, koska koneiden täyttöasteen ja lentoyhtiöiden tulopohjan perusta business-matkustajat ovat nyt pakon edessä siirtäneet tapaamisia osittain verkkoon ja havainneet sen toimivaksi. Ilmastonmuutos ei ole kadonnut minnekään ja tällä hetkellä matkailun monet toimijat, kuten mekin, päivitämme strategiaa ja paneudumme vastuullisuuskysymyksiin.

Vaikka en usko, että luovun lentämisestä kokonaan, uskon, että lennän tulevaisuudessa vähemmän kuin aikaisemmin. Aina ei tarvitse lentää tai mennä kauaksi. Kotimaassamme on mahtavia kohteita! Kaikki puhuvat Ahvenanmaan upeudesta, mutta oletko käynyt siellä? Oletko käynyt inarilaisen kantakuppilassa? Oletko maistanut kalakukkoa Kuopion torilla? Oletko saavuttanut Kolin kolme huippua? Onko Kiasma sinulle tuttu? Entäpä Alvar Aallon arkkitehtuuri? Kuinka monessa Suomen 40 kansallispuistosta olet käynyt?

Myös ulkomaat ovat tarvittaessa lähellä. Uskonkin, että kunhan pääsemme taas matkustamaan ulkomaille, aloitamme omasta lähiseudusta. Tallinna ei ole kaukana, eikä Viron upea saarikolmikko Saarenmaa, Hiidenmaa ja Muhu. Norjan vuonot ovat satumaisen upeat. Viipuriin tehdään risteilyjä ja Pietariin pääsee VR:n kyydillä muutamassa tunnissa Lahdesta. Uskon, että saat ajatuksestani kiinni. Jos päätät olla lentämättä, et ehkä jää mistään paitsi. Saatat ehkä jopa saada enemmän. Toisaalta jos lennät, kannattaa aina perehtyä valitsemasi lentoyhtiön vastuullisuusstrategiaan ja miettiä, minkälaista toimintaa haluaa tukea. Esimerkiksi Finnair (linkki: https://company.finnair.com/fi/vastuullisuus) aikoo puolittaa vuoteen 2025 mennessä nettopäästöt vuoden 2019 määrään verrattuna ja olla hiilineutraali vuonna 2045.

Muita vinkkejä vastuulliseen matkailuun:

  • Tee tietoisia valintoja
  • Valitse kohde huolella
  • Matkusta lähelle
  • Jos menet kauaksi, viivy siellä mahdollisimman kauan
  • Suosi paikallisia pienyrityksiä niin illallispaikkojen kuin tuliaisostostenkin suhteen
  • Valitse lähellä tuotettua ruokaa
  • Säästä energiaa, minimoi jätteet
  • Matkusta huippusesongin ulkopuolella
  • Valitse vastuuntuntoinen matkanjärjestäjä
  • Kunnioita paikallista kulttuuria


Matkustetaan hyvillä mielin, kunhan huomioidaan vallitsevat olosuhteet jo kohdevalinnasta lähtien!