Ellu on kyntänyt Keurusselkää erittäin kunnioitettavat 34 kesää ja on helposti hienoin matkustajalaiva, joka Suomen sisävesillä seilaa. Mutta väkimäärä kannella on vähentynyt kesä kesältä, ja lienee liikenne sen vuoksi hienoisesti ongelmissa, oletan. Millä siis lisää väkeä kyytiiin?

No, miten olisi parin-kolmenkympin kausikortti, jolla pääsee kyytiin kesän kaikille risteilyille? Ai mille risteilyille? No, niille kaikille hauskoille, ohjelmallisille ja säännöllisille risteilyille, joille lähtemisen kynnys kausikorttilaisilla olisi lähes nolla. Mutta jano ja nälkä hyvinkin on, kun mukaan lähtee, ja ystäviäkin sitä helposti pyytää mukaan.

Tarkoitan siis Ellun liikennöinnin ihan uutta konseptointia, aina lipunmyyntilogiikasta alkaen. Ruotsinlaivat ovat toteuttaneet tätä jo pitkään; ihmiset puoli-ilmaiseksi kyytiin, kuluttamaan laivan palveluita. Ja tuntuu toimivan. Jos perjantaina ja lauantaina Ellun kyydissä olisi esimerkiksi stand up – koomikko tai joku trubaduuri, ja lippu on jo maksettu, niin kausikorttilaisen lähtöpäätös on helposti tehty. Seudun paras terassi on siipirattailla kulkeva. Ja sama tietysti mäntäksi.

Ellu voisi siis palvella nimenomaan paikallisia entistä paremmin, jos kyytin lähtemisen kynnys olisi riittävän matala ja (ohjelma)palvelu laivalla kunnossa. Järvi ja laiva itsessään ovat jo valmiiksi laadukkaita, joten kehitettävää on vaan portin avaamisessa.

Toni Panula

Jaa juttu kavereille!